De donkere dagen voor kerst - Reisverslag uit Lundazi, Zambia van Laura en Geert - WaarBenJij.nu De donkere dagen voor kerst - Reisverslag uit Lundazi, Zambia van Laura en Geert - WaarBenJij.nu

De donkere dagen voor kerst

Door: geert

Blijf op de hoogte en volg Laura en Geert

16 November 2012 | Zambia, Lundazi

Via onze 'Lumezi-rekening' 162673744 komen er regelmatig giften binnen voor het ziekenhuis. Het is hartverwarmend om te zien wat er allemaal op de rekening wordt gestort... maandelijkse donaties, de opbrengst van speciale acties door scholen en winkels en geld dat mensen kado hebben gekregen voor een afscheid, jubileum of verjaardag. Soms zelfs van mensen die we niet eens persoonlijk kennen! Aan iedereen: hartelijk dank!! Het helpt heel veel kwetsbare mensen.

Met de regentijd in Zambia en de donkere dagen voor kerst in Nederland in aantocht, krijgen we nogal wat vragen over specifieke bestedingen. Na overleg met de mater superior ad interim hebben we besloten dat het kerstproject in het teken staat van de 'moederopvang'. Want als het kerstverhaal ons iets leert, is dat het belangrijk is om fatsoenlijk onderdak te bieden aan aanstaande moeders. Het ziekenhuis probeert deze moeders de laatste dagen of zelfs weken voor de bevalling in de buurt van het ziekenhuis te houden, zodat ze onder toezicht kunnen bevallen. Er is dan minder kans op complicaties. En als er toch dingen mis gaan, zijn ze al hier. Dat scheelt een hoop kostbare tijd, transporten met de ossenwagen, dramatische bevallingen onderweg en diesel voor de ambulance. En vooral meer levende baby's en gezonde moeders! Vorig jaar is een gebouw neergezet waar de dames kunnen verblijven. Vaak met 'gogo' (oma). Papa is 'nowhere to be seen'. Helaas zijn er twee cruciale dingen nog niet: sanitair en een keuken. De ontbrekende keuken is een probleem; de moeders willen namelijk de hele dag koken (en korfballen bij wijze van zwangerschapsgymnastiek). Een keuken is een kale, open ruimte, waarin je beschut tegen zon en regen vuurtjes kunt stoken. De komende tijd zullen we middelen uit Nederland inzetten voor de ingebruikname van deze keuken, liefst voor de regen. Het gaat om het kopen van hout en kilo's spijkers, en het betalen van de timmerman. Vaak een ondergewaardeerd figuur in deze tijd van het jaar, maar daar doen wij niet aan mee. Bij een Nederlandse stichting hebben we een aanvraag ingediend om het eveneens essentiële sanitair voor deze moederopvang te subsidiëren.

Andere besteding van jullie bijdragen is het verbeteren van het sanitair van de mannenafdeling (personeelskosten). Belangrijkste is en blijft de aankoop van medicijnen, infuuszakken, hechtingen en handschoenen. En -hoewel in Lumezi 's nachts wel een Gabriël bevallingen aankondigt maar hij alleen de nachtwaker van het ziekenhuis is-zwangerschapstesten. Basale spullen dus, zonder welke het ziekenhuis nauwelijks kan functioneren. Ongetwijfeld zijn ergens in januari deze spullen 'ineens' op, waardoor patiënten noodgedwongen worden weggestuurd. Onacceptabel natuurlijk, maar hier heel gewoon. Gelukkig kunnen we met de middelen uit Nederland de voorraden op tijd aanvullen. We houden jullie op de hoogte!

• 16 November 2012 - 10:19

Manfred Gerrits:

Hallo Laura en Mr.Gee, met veel belangstelling lees ik al jullie ervaringen in Lumezi en steeds weer ben ik verbaasd hoe jullie alle ontmoete problemen aanpakken en ook weten op te lossen.
    Hopelijk echter brengen de diverse acties het nodige op om de plannen voor de kerst mogelijk te maken. Steeds uitkijkend naar het vervolg van jullie verhaal, wens ik jullie het allerbeste met vriendelijke groet, Manfred

• 16 November 2012 - 12:30

Annemarie:

Ooit gedacht dat het vrijwilligers werk van je oma in de winkel van sinkel jaren later een donatie voor het ziekenhuis waar je werkt zou opleveren? Soms zit de wereld toch leuk in elkaar.

Vandaag op het werk navraag gedaan wat de procedure is als ik twee of meer weken aaneengesloten vrij wil nemen buiten de bouwvak om. Meteen toezegging voor 3 weken gekregen, dus kunnen gaan plannen :-).

Keep up the good work.

• 16 November 2012 - 13:44

Dolly Schippers:

We hopen dat 1% van alle kerst -en sinterklaas cadeaux jullie kant op gaat.
    Succes. Dolly en Rik

• 17 November 2012 - 17:24

Lieke:

De keuken die ze aan het bouwen zijn, ziet er op de foto erg degelijk en professioneel uit! Hopelijk kan die snel in gebruik worden genomen. Goed thema dat jullie hebben gekozen zo voor de kersttijd en als ik alle bevallingsverhalen lees geen overbodige luxe. Succes!

• 21 November 2012 - 08:34

Marja:

De donkere dagen voor kerst zijn voor jullie ook in letterlijke zin donker als er geen stroom is.
    's avonds vroeg naar bed omdat er geen licht is en 's morgens vroeg op om daglicht tijd te benutten.
    Aanpassen aan situaties en andere cultuur, vereist heel wat flexibiliteit van jullie Vol bewondering blijven we smullen van jullie verhalen en we weten dat er veel mensen geïnteresseerd meelezen als volgers zonder
    direct reactie te geven ( zag dat jullie laatste bericht al 108 keer gelezen is.)
    Jullie verhalen laten die verre wereld een beetje dichterbij komen.

• 01 December 2012 - 20:43

Michel:

Hee, wat een goed initiatief voor deze donkere dagen actie. Ik zal eens wat oude sokken omdraaien bij mijzelf en familie :-). Leuke Skype-pakjesavond zojuist! groetjes uit Kapelle

• 06 December 2012 - 15:33

Lieke:

Gefeliciteerd, Mr. G.! 31 jaar alweer... Geniet ervan vandaag! je zus

• 06 December 2012 - 22:01

Olaf, Thijs En Slijp:

Geert! Van harte gefeliciteerd vanuit een ondergesneeuwd Nederland! We drinken een biertje op je Afrikaanse geluk en gezondheid. Laura natuurlijk ook gefeliciteerd!

• 07 December 2012 - 16:02

Marijke Koopmans:

Laura en Geert,

vanuit een witbesneeuwd Nederland, bezig met het schrijven van Kerstkaarten (een hele klus !), ook voor jullie onze beste wensen. Fijne Kerstdagen voor jullie twee en alle goeds voor het nieuwe jaar!
    Groetjes, ook van Dietger, Marijke.